Anna

Välkommen!

Hemma igen

Publicerad 2010-11-10 19:27:28 i Allmänt,

När Skägget får vara på hemmaplan och jobba får jag åka bort på jobb, den här gången på Ledarskapsutveckling i Stockholmstrakten. Inför kursen fick vi göra IDI-test och under kursdagarna gick vi igenom resultatet på samtliga. Kan bara säga att det stämde Mycket Väl in på mig. Vid ett tillfälle satte de oss som hade samma resultat tillsammans så att vi fick diskutera och jämföra hur det stämde in och jösses så jag skrattade!

IDI går ut på att jag själv skattar mig hur jag tror att jag upplevs, genom att besvara en enkät som verkar obegriplig. Sen får 6 personer i min omgivning, både privat och arbetsmässigt, svara på mig också och utifrån det träder sen ett resultat fram hur man uppfattas bete sig. Indelningen sätts in i ett diagram som visar vilken profil man uppfattas som. Jag blev en C2 - Analytisk Motivator och hade skattat mig själv som en C1 - Vänskaplig Motivator. Vidare har jag en hög adaptability, dvs hög förmåga att bete mig som andra stilar när en situation kräver vilket kan vara bra vid olika tillfällen. Nackdelen med en hög adaptability att man kan dräneras på energi av att för länge befinna sig i ett annat beteende än det naturliga.

En Motivator i skriftlig kommunikation är vanligtvis lång och osammanhängande. Motivatorn är ofta kreativ i sitt sätt att skriva, särskilt om han/hon vill övertala och/eller entusiasmera läsaren. Skriven text innehåller ofta livliga beskrivningar och humor. Det kan vara svårt att utläsa exakt vad Motivatorn är ute efter, särskilt som han/hon verkar ha svårt att hålla sig till ämnet. HÄR känner jag igen mig mycket! Jag invecklar mig mer än nödvändigt och kan nästan glömma bort kärnan när jag kommer till slutet.

En Motivator som balanserar sina egenskaper stimulerar lagandan, ser till att gruppens arbete och resultat uppmärksammas av andra, är medveten om krav/agerande från omvärlden, delar sin tid, energi och kreativitet fritt med andra i gruppen, får gruppen att ifrågasätta, pröva nytt

En Motivator som överdriver sina egenskaper Konkurrerar med andra gruppmedlemmar för att få egen uppmärksamhet, tappar kontakten med verkligehten, slänger ut barnet med badvattnet, är oseriös, går så fort fram att andra inte hinner med, är mer intresserad av egna behov än av andras.

Styrkor: Krativ, initiativtagare, engagerande, spontan, Ledande
Svagheter: Drömmare, orealistisk, stessande, flummig, Jagfixerad (hur ofta säger inte Jag Jag tycker, Jag vill, När jag... Jag gjorde...?).

En Motivator påbörjar massor av projekt men slutför nästan aldrig. Det som är tråkigt delegerar den till andra (när vi lagar mat hemma om helgerna delegerar jag potatisskalning och att hacka grönsaker m m till Skägget)


Ja det här är bara små små delar av hela beskrivningen. Jag bara plockade ut ett axplock ur det tjocka kompendiet för att visa lite av dte jag har läst och skrattat igenkännande åt. Allt känner jag inte igen men det mesta!

Bilresan hem från Stockholm igår var mindre rolig. Det snöade och stormade och trafiken gick i snigelfart. Kl 16 åkte vi från Täby och jag klev in genom dörren efter kl 21 igår. Inte var det så väldigt mycket bättre i morse då jag skulle till jobbet men på hemvägen hade de hunnit med att röja undan så att det gick hyfsat att köra.

Skägget klev upp vid fyrasnåret i morse för att ge sig iväg ut på snöröjning i Bollnästrakten. När han kom hem fick han ta itu med snöskottningen här hemma för att kunna ta sig in på vår parkering och för att jag skulle kunna ta mig in när jag kom hem.

Då jag rullade in på gården var maten nästan klar och utomhus var det så här mysigt




Nu ska jag åstadkomma lite ärenden här i hemmet också, innan Berg flyttar in lite senare ikväll =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

I den här bloggen finns en mix av dagboksblaj och fiktiva texter.Ibland dyker kanske en och annan dikt upp också men det är ju inte min styrka direkt så någon uppsjö av det lär du inte finna.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela