Anna

Välkommen!

Drömmar

Publicerad 2011-02-19 12:25:03 i Allmänt,

Under flera månader har jag drömt konstiga drömmar, ibland varje natt och så kommer ett uppehåll för att sen börja om. Det är inte exakt samma dröm men samma tema varje gång. 

I det ena drömmen befinner jag mig i ett hus jag precis har köpt eller ska köpa. Till en början är det litet eller normalstort, med bra planlösningar som jag fastnar för, det känns trivsamt. I alla hus finns det kvarlämnade saker som tidigare ägare har lämnat kvar till den som flyttar in. Ju längre in i huset, ner i källaren eller upp på övervåningen jag kommer hittar jag nya och nya rum. Källarvåningen tenderar till att ha större och större rum, en gång hittade jag ett helt badhus i källaren. Allt eftersom jag går igenom rum för rum tittar jag på de kvarglömda sakerna och tänker ut att det här blir ett bra rum för Storeman, här kan jag ha... osv. Sakerna är ibland rena rama fynden och jag blir liksom lycklig av dem medans andra grejer ger obehagskänslor. Vissa gånger jag drömmer känns det till en början positivt men det är jobbigt att det liksom aldrig tar slut på rum och jag kommer aldrig fram till slutmålet, men vad det är vet jag inte. Andra gånger dyker det upp människor i huset jag precis håller på att söka igenom, både kära vänner, flyktiga bekanta, obehagliga och för mig okända människor som ger obehagskänslor. Ibland är det ett perfekt hus från början men som sen visar sig mer och mer vara ett skyffe, oisolerade rum, mängder med garderober, massor av kvarglömda prylar och det är en svart kyla i atmosfären.

I den andra typen av dröm är jag på väg till ett mål och stöter hela tiden på hinder på vägen. Jag har en tid att hålla och det är lite tidspress. Ibland kan det vara att jag färdas i en bil som går långsamt, långsamt som jag ska stanna och kliva ur för att jag nästan är framme men den går inte att bromsa. Jag bromsar och bromsar, trampar så hårt att bromspedalen nästan går igenom bilgolvet men stannar gör den inte. Samma sak kan hända på cykel, skoter, motorcykel. När jag till sist är på väg åt rätt håll och närmar mig slutmålet blir jag stoppad av både kända och okända människor som distraherar mig och får mig att glömma bort att jag har en tid att passa. Rätt vad det är befinner jag mig på en helt annan plats där något annat händer - jobbigt, roligt, hemkt och så kommer jag på igen att jag måste ju till det där målet före kl xx och nu är det bråttom. Så fortsätter det så där utan att jag aldrig är framme. De sista månaderna har drömvariant nummer två blivit extra obehaglig då jag varje gång har hamnat mitt i ett pågående krig och vi blir anfallna fastän vi inte har något med kriget att göra. De stridande tar oss för fienden och anfaller och jag är jätterädd, kan inte fly men har ändå en känsla i kroppen att det här händer inte, att jag ska ta det lugnt för de kommer inte att träffa mig/ta mig.

Varför kommer drömmarna upprepade gånger, varför är det alltid samma tema och vad menas med de här drömmarna, någon som vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

I den här bloggen finns en mix av dagboksblaj och fiktiva texter.Ibland dyker kanske en och annan dikt upp också men det är ju inte min styrka direkt så någon uppsjö av det lär du inte finna.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela