Anna

Välkommen!

Söndag och dags att packa

Publicerad 2010-11-07 09:30:37 i Allmänt,

Idag är det söndag och helgen går mot sitt slut. Till veckan blir Skägget hemma men då ska jag åka bort istället. Ska iväg på ledarskapsutbildning neråt Stockholmstrakterna, men det blir i alla fall inte hela veckan.

Dagen som väntar innehåller Söderhamnsresa för att  hämta hyrbil som är beställd till i morgon, ev ett besök till Segersta och så packa väskan och gå till sängs tidigt. 06.45 ska jag hämta upp den första personen i Söderhamn i morgon så jag behöver åka härifrån senast kl 06.00.

Igår var vi iväg en liten stund upp till skogen till Susanne och Peter som har fått arrendera en liten mysig stuga. Vi blev bjudna på lite gott att äta och pratade bort en stund i skogsmörkret till en sprakande eld och levande ljus. När vi kom hem sen tände vi ljus här hemma och gjorde lite kvällsmys med sallad, fetaostkräm och en liten sandwich - riktigt mumma blev det.

Som vanligt händer det något här hemma och igår var inget undantag. Skägget tog 5 värmeljus i handen, gick till lykta nr ett och satte i nytt ljus. Den lyktan ser ut så här




Sen gick han vidare till lykta nummer två som har tre ljuskoppar. Han hade från början fem värmeljus i handen, bytte ut ett värmeljus i lykta nummer ett och har då alltså fyra värmeljus kvar i handen + 1 tom värmeljuskopp. I lykta nummer två sätter han i ett nytt ljus i varje kopp. Som jag skrev innan var det tre koppar. Från början hade han alltså 5 ljus i sin hand, bytte 1 ljus i lykta nummer 1, byter ut 3 ljus i lykta nummer två och har då i handen 4 tomma värmeljuskoppar och 1 nytt värmeljus då han hade tagit med sig ett ljus för mycket.

Skägget tar tändaren, en sån där lång braständare, sticker ner den i kopp nummer 1 och ljuset tänds. Sen gör han lika i kopp nummer två och även där tänds ljuset. Så sticker han ner tändaren i kopp nummer tre men ljuset vill inte tändas. Han tittar ner i koppen, inget ljus ligger i den. Han tittar ner i kopp nummer 1 och 2, där ligger ett ljus i vardera koppen så han har alltså inte stoppat dubbelt i en kopp. Vart tog ljuset vägen?? Så här ser lykta nummer två ut




Skägget svär, skrattar och säger "Den jäveln tog mitt ljus!" och så berättar han hela historien hur han hade gjort. Lyktan gungar lite efter tändningen, normalt eftersom man trixar lite med hela upphängningen, men medan han berättar så gungar den lugnare och lugnare, precis som det borde vara. Så rätt vad det är får glasprismorna uppe vid kopparna eget liv och skallrar med en jädra fart fram och tillbaka och det slutar inte. Efter en stund lugnar de ner sig och då börjar hela lyktupphängningen att rotera motsols och så drar glasprismorna igång att gunga så där häftigt igen, rakt ut från- och in mot lyktan. Efter en stund lugnar det ner sig och lyktan får hänga där helt för sig själv.

I soffan när vi tittade på TV sen och mös med vårt kvällsmys till Petters dag på Så mycket bättre på TV4 kom kalla vindpustar som fick raggen att resa sig på hela min kropp flera gånger om, tills vi pratade om det, då lugnade det ner sig sen...


Appropå Petter på gårdagens Så Mycket Bättre - vilken kille! Jag har tyckt om Petter i många år, både musiken och personen. Sen har jag sett några intervjuer genom åren och förstått vilken målmedveten person han är och hur han jobbar hårt för att få det resultat han vill ha och sen har jag alltid haft den uppfattningen av att han verkar vara en mycket godhjärtat och snäll person - man behöver ju bara titta på ögonen för att se det. Efter igår blev jag alldeles salig när vi fick se vilken underbar person han verkligen verkar vara så nu beundrar jag den personen ännu mer. Tomas Di Leva gjorde ett gott intryck också på sin dag. Snacka om att killen är full i sjutton!

I fredags hade vi roligt med Afroman och gjorde egen video med pissig kvalitet, det har ni redan sett i tidigare blogginlägg. Lite senare gick vi över på blues och då åkte Skäggets munspel fram. Mitt i allt det hade han dragit på sig mina glasögon också och Oj så sofistikerad han blev då! :D

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

I den här bloggen finns en mix av dagboksblaj och fiktiva texter.Ibland dyker kanske en och annan dikt upp också men det är ju inte min styrka direkt så någon uppsjö av det lär du inte finna.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela