Anna

Välkommen!

Knivigt valresultat och barnsliga politiker

Publicerad 2010-09-20 19:20:08 i Allmänt,

Det svenska valet är avgjort och resultatet var omtumlande på många sätt och vis och reaktionerna hos vissa var bedrövligt dåligt och oproffessionellt.

Det glädjer mig att alliansen tog en seger om än styret blir i minoritet. Dock känns det avslaget och konstigt eftersom alliansen behöver söka stöd i antingen miljöpartiet eller SD och inget av partierna tilltalar mig det allra minsta. Alliansen kommer att få det svårt att genomföra en bra och genomtänkt politik som det är nu då många ska slänga in sin veto för än det ena, än det andra förslaget vilket kan medföra att allt bara blir en enda soppa. Med anledning av detta känns det som att rikets väl är satt ur spel.

Jag begriper mig inte alls på Lars Ohlys, Mona Sahlins och Miljöpartiets språkrörs reaktioner och uttalanden. Lars Ohlys agerande att inte ens vilja sitta i samma sminkloge som SD:s Jimmie Åkesson gör mig skrämd! Nu har utfallet blivit som det har blivit och om man ogillar att SD har tagit sig till makten och därmed snyltat åt sig ett antal mandat så måste man bekämpa det som en vuxen, inte som en barnrumpa som inte vill leka med någon i sandlådan! Fy och åter Fy för Lars Ohly, men som vanligt så är Vänstern ett parti som aldrig någonsin kommer att få min röst heller. Det räcker att jag har sett Öststaternas funktion i full action under kommunismens stortid för att aldrig vilja rösta på sånt skit.

Jag blir också besviken på Mona Sahlin och Miljöpartiets språkrör som hånfullt njuter av att alliansen har fått en marig uppgift att lösa en mandatperiod på ett bra sätt där de antingen måste välja att liera sig med SD eller inte kunna regera i viktiga frågor (om inte Miljöpartiet kan tänka sig att samarbeta med dem). Mona Sahlins självgoda min och uttalande "Nu får vi se hur Fredrik Reinfelt lyckas med det här" gjorde mig enbart illamående. VAR ligger deras ansvar för Sveriges välfärd om de tänker luta sig tillbaka och se alliansen "bryta ner" Sverige med en katastrofregim. Om de nu så gärna vill bekämpa SD så behöver väl de ta sitt ansvar och se till att vara med och påverka Sverige i rätt riktning.

Till sist tycker jag det var beklagligt att lyssna på anhörarna till Jimmie Åkesson - ett gäng hulliganer som står och vrålar hejaklacksramsa på valvakan, skrattretande och ett bevis på att många (inte alla) idioter väljer att följa ett parti som kommer att motarbeta mångfalden. I och för sig vågar inget parti ta tag i invandringspolitiken för att alla är för rädda för att få stämpeln rasist men jag tror inte att SD står för några ärliga avsikter att göra det bättre för de invandrare som redan har kommit, tvärtom.

Det bästa med valet var att Mona Sahlin inte fick komma till makten. Det hade för mig varit en totalt otrovärdig ledare. Jag skäms ibland när jag hör Mona uttala sig i olika frågor och ogillar starkt hennes ofta hånfulla ton med många personpåhopp, precis som Göran Persson hade, men det är ju så många människor blir när de har slut på argument so need I say more?
Vet inte vad jag ska summera årets valvaka med för ord - spännande, skrämmande, katastrofal eller skrattretande? Tror det blir en enda blå-grön-röd äckelspya av alltsammans faktiskt...



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

I den här bloggen finns en mix av dagboksblaj och fiktiva texter.Ibland dyker kanske en och annan dikt upp också men det är ju inte min styrka direkt så någon uppsjö av det lär du inte finna.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela