Anna

Välkommen!

Venoferdags igen

Publicerad 2012-10-31 05:51:43 i Allmänt,

Jag skulle ju göra en omstart. Inte mycket fart på den här bloggen nu inte. Känner sånt enormt sug att skriva men så fort jg tänker, NUUUUU ska jag uppdatera bloggen! så låser det sig och allt som kommer ut blir banalt och trist a' la, Idag har jag ätit falukorv och makaroner och nu ska jag sova, hej hej alla bloggläsare! Hur intresseväckande är det att läsa?
 
I alla fall, när vi ändå är inne på ämnet vad-jag-har-gjort-idag-blogginlägg så var jag igår till HC för ny infusion av Venofer (intravenöst järn) och direkt på det var det ett uppföljningsbesök med min galne husläkare. Jag får testa järninfusioner för att se om det hjälper mot min RLS då jag börjar bli immun mot den medicin jag nu äter för att minska krypningarna. Benkrypningarna har dessutom förvärrats så pass mycket att det kändes som att benen levde ett eget liv i somras. De gick fullständigt bananas och på en bussresa till Stockholm hoppade jag runt runt i bussen och höll på att bli tokig. Till sist satt jag på golvet och stretchade med tårarna brinnande i ögonen och struntade fullständigt i att folk tittade konstigt på mig. 
 
Järninfusionerna har gett effekt direkt! Redan andra dagen efter första infusionen var jag milsvida bättre även om jag fortfarande får ta tabletter men nu hjälper i alla fall tabletterna och krypningarna är mycket mildare och kommer först framåt tvåsnåret på natten. Tidigare kom de redan vid sextiden på kvällen och hade det varit mycket sitta på jobbet på dagen så kunde det krypa på dagtid också och då ofta i kombination med krypningar i armarna, så mitt liv har fått en mycket större kvalitet så här! Inte nog med det så har järnet gett andra positiva verkningar också. Till exempel andas jag mycket lättare och behöver inte ta Bricanyl lika ofta. Det upptäckte jag när jag läste på järnbrist och såg att man kan uppleva det som svårt att andas (järn hjälper till med att transportera syret) och då insåg jag att jag nästan glömt bort vart jag har Pulmicorten och Bricanylen någonstans! Dessutom är jag mycket piggare och gladare så jag utbrister ett skriande HALELUJA! Det enda smolket med infusioner, och i det här fallet är det verkligen bagateller, är att jag är så fruktansvärt svårstucken att jag kan se ut som en välanvänd nåldyna eller som nån som går på heroin. Armarna blir sönderstuckna och jag har ständigt blåmärken efter misslyckade stickningar men det är en smäll jag tar med glädje! 
 
Jag för nu dagbok över hur krypningarna i benen är och har också fått i uppdrag att skriva ner min livshistoria från när besvären började och hur det har utvecklat sig. Detta för att man för visso har testat att ge järn till patienter med RLS ända sen femtiotalet men ingen riktigt stor och långvarig studie har genomförts för att se den verkliga effekten så därför ska jag dokumentera allt så att det finns underlag att använda sig av. 
 
Tydligen är det så att det blir brist på järnet i cellerna i hjärnan och järnet behövs  för att bilda dopamin. Dopaminpreparat är det man ger mot restless legs, t ex Sifrol som jag äter (Parkinsonmedicin). Inte undra på då om jag har brist på järn, att krypningarna kommer som ett brev på posten! Det som förundrar mig lite är att man inte har gjort ordentliga studier på detta långt innan, då olika läkare har testat att ge järn ända sen femtiotalet och då man uppenbarligen vet att järn behövs för att bilda dopamin. Istället ger man dopaminpreparat som är ett sypmptom på järnbrist, när grundproblemet skulle kunna åtgärdas genom att ge järn istället.Biverkningslistan för Sifrol är lång kan jag säga... mycket lång och det finns en hel del mindre roliga biverkningar som på sikt leder till att jag måste ta andra mediciner för att bli av med biverkningarna. Ja ibland är det konstigt hur den vanliga läkarvården fungerar men måste säga att den här gången är jag GLAD att jag blev lyssnad på så att jag fick testa för med det kom ett helt nytt liv! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

I den här bloggen finns en mix av dagboksblaj och fiktiva texter.Ibland dyker kanske en och annan dikt upp också men det är ju inte min styrka direkt så någon uppsjö av det lär du inte finna.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela